Thursday, April 17, 2014

steve Balsamo -debutalbum


Na onenigheid met platenmaatschappij Sony, ondervond steve's eerste album "all I am" grote problemen met het uitbrengen ervan. Maar achter de schermen bij de BBC wales talenten jacht "Just Up Your Street", straalt de walese zanger en acteur een verbazingwekkende zekerheid uit,terwijl hij zich voorbereidt om deze wedstrijd te jureren. Hij spreekt met ons over het kwaad dat muziekwereld heet en waarom Nashville werkelijk is wat het is.

Is, sinds de beëindiging van het contact met Sony, je motief om de muziekwereld in te gaan veranderd?
Nee, helemaal niet. Ik wilde de muziekwereld in omdat ik gek ben op muziek, en dat is nog steeds het geval. Muziek is een constant gegeven: iets wat nooit verandert. Maar wat ik heb geleerd over de platenindustrie de laatste jaren heeft mijn ogen werkelijk geopend. Je hebt muziek en de zakelijke kant ervan. Ze zouden eigenlijk niet samen moeten gaan.

Wat gebeurt er nu met "All I am"?
Ik promoot hem nu zelf nu de samenwerking met Sony officieel beëindigd is. Er was niks mis met het album, Alleen met de mensen die het wilden uitbrengen. Je gelooft die onzin niet. Er zijn echt geweldige platen gemaakt die de kans niet krijgen, en dat ligt aan de manier waarop die mensen werken. Maar het voelt geweldig om het heft nu in eigen handen te nemen.

Heb je in deze onrustige tijd nog gelegenheid gehad om nieuwe nummers te schrijven?
Oh, dat moet ik, absoluut! Ik schrijf iedere dag, waar ik ook ben, of het nu in de studio is of thuis met een dictafoon en mijn gitaar. Ik woon in Chiswick, net om de hoek bij Led Zeppelin's John Paul Jones huis, dus er is inspratie genoeg.

Door dit album en Jesus Christ Superstar heb ik heel wat van de wereld gezien en het heeft me de gelegenheid gegeven te werken met de meest gewelidge musici. De gaafste klus was het schrijven met Tim Schmidt van the Eagles. Voor mij is dat altijd DÉ band geweest, The Eagles zijn je van het!

Het is moeilijk om van je musical-label af te komen. Sla je met je nieuwe nummers een andere richting in?

Ja, zeker. Ik had een reuze interessant musical-aanbod maar ik was ook bezig om een band samen te stellen. Ik nam mijn beslissing om het af te slaan in Nashville - vlakbij Cardiff, dat is de plaats waar ik gek op ben,waar ze musici echt waarderen.

Hoe dan ook, de band gaat Grand Canyon heten.
Ik wil 5 zangers op het podium en een band bestaande uit 5 leden die echt samen gaan werken. Het wordt een mix van the Eagles en Jackson Brown met een vleugje Crosby Stills and Nash - maar met een lading heftige beats. Wat David Gray deed voor Bob Dylan wil ik doen voor The Eagles. We zouden zelfs een tour kunnen doen met iemand zoals Wilco.

Wilco en Ryan Adams zij echt doorgebroken bij het grote publiek als songwriter. Hoe sta jij daar tegenover?
Ryan Adams is fantastisch. Ik denk echt dat goede songwriters meer gewaardeerd worden tegenwoordig. Ik denk ironisch genoeg dat dat het enige positieve is wat uit deze popster-onzin is voorgevloeid. Ze zeggen in shows tegenwoordig meer over songwriters. En wanneer ze een nummer op de radio draaien zeggen ze nu ook wie het nummer geschreven heeft, of het nu Cathy Dennis of Don Henley of Tom Waits is.

Cardiff, London, Nashville... wat is het volgende?
Ik vind het momenteel heerlijk om in Londen te wonen maar ik ben in veel plaatsen geweest en Cardiff is echt één van de meest levendige plaatsen in de wereld. Het is zó veranderd - Ik snap echt niet waar al het geld vandaan komt. Ik heb de theorie dat ze olie onder de baai hebben en het niet iedereen vertellen. Ja, ik vind het heerlijk om hier terug te komen.

No comments:

Post a Comment